انواع ایزو ها و استانداردها

اگر شما هم مایلید برای کسب و کار و یا محصولات تولیدی خود استاندارد معتبر دریافت کنید، لطفا این مقاله را مطالعه بفرمایید.

ISO 9001 (استاندارد بین المللی سیستم های مدیریت کیفیت)

این استاندارد متداولترین ابزار مدیریتی در جهان است. سیستم های مدیریت کیفیت، پایه و اساس فعالیت های تضمین کیفیت هستند. چنین استانداردی، الزامات استاندارد مدیرت کیفیت (QMS) را برای پیاده سازی در شرکت برای ارائه محصولات یا خدمات به مشتری برآورده می سازد. همچنین رضایت مشتری را بهبود داده و در افزایش کیفیت و درآمد نقش دارد.

ISO 14001 (استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی)

استانداردهای مدیریت زیست محیطی روش های عمومی را برای مدیریت یک سازمان با توجه به مسئولیت اجتماعی و قانونی آن در قبال محیط زیست بیان می کنند که طی آن سازمان، کمترین آسیب را به محیط زیست وارد نماید بطوریکه اصول توسعه پایدار در فعالیت های سازمان لحاظ شود. معروفترین استاندارد مدیریت زیست محیطی، استاندارد ایزو 14001 می باشد که بوسیله 207 سازمان جهانی استاندارد ISO تدوین شده است. الزامات این ایزو مرتبط با محیط زیست و کاهش اثرات مخرب بر آن می باشد.

ISO 45001 (استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت)

استانداردی تخصصی ویژه مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی است که توسط سازمان جهانی استاندارد تدوین شده و به عنوان ابزاری توسعه یافته و کارآمد برای کاهش و پیشگیری حوادث شغلی به شدت مورد استقبال بنگاههای اقتصادی به ویژه پیمانکاران و واحدهای صنعتی قرار گرفته است.

ISO 10004 (استاندارد سیستم مدیریت رضایتمندی مشتریان)

در تجارت های امروزی چنانچه سازمان ها مشتاق توسعه کسب و کار خود و همچنین ایجاد برند باشند، می بایست بیشتر از گذشته بر روی مباحث مرتبط با مشتریان تمرکز نمایند، این تمرکز بر مشتری شامل مراحل مختلفی است، از توجه به نیازمندی ها و الزامات گرفته تا پایش رضایتمندی آنها و ایجاد بستر ثبت و رسیدگی به شکایات.

در این استاندارد صحبت از شاخص رضایتمندی مشتریان (CSI: customer satisfaction index) می شود که شاخص مطلوب و شامل پارامترهای مختلف برای اندازه گیری رضایت مشتری می باشد. همچنین این سند با ایزو 9001 سازگار است چرا که یکی از مهمترین بندهای ایزو 9001، بند 9.1.2، به وضعیت رضایتمندی مشتری اشاره دارد.

ISO 10002 (استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در رضایتمندی مشتریان و رسیدگی به شکایات)

این استاندارد دستورالعمل هایی برای روند رسیدگی به شکایات مربوط به محصولات و خدمات درون یک سازمان از جمله برنامه ریزی، طراحی، توسعه، بهره برداری، نگهداری و بهبود برای همه انواع فعالیت ها ی تجاری و غیرتجاری، از جمله تجارت الکترونیکی، ارائه میدهد. فرآیند رسیدگی شکایات توصیف شده مناسب برای استفاده به عنوان یکی از فرآیندهای سیستم مدیریت عمومی است. این استاندارد قصد دارد برای سازمان ها و مشتریان آنها، شاکیان و سایر دینفان مثمرثمر باشد.

ISO 22301 (استاندارد سیستم مدیریت تداوم کسب و کار)

استانداردی است که تضمین می کند اقدامات لازم برای ایجاد، تحقق، تائید، حفظ برنامه ها و به حداقل رساندن خطرات احتمالی به منظور جلوگیری از وقفه در عملیات سازمان ها انجام می شود. چارچوب ایزو 22301 به گونه ای طراحی شده است که با سایر استانداردهای شناخته شده (ISO 9001- ISO 14001- ISO 27001) سازگار می باشد. هدف اصلی طراحی این ایزو، جلوگیری، آماده سازی، پاسخگویی و بهبود در برابر حوادث غیرمترقبه و مخرب است.

GMP (Good Manufacturing Practices)

مجموعه ای از استانداردها و دستورالعمل هایی است که سازندگان باید هنگام تولید دارو، وسایل پزشکی و محصولات غذایی به آن پایبند باشند. این استاندارد تضمین می کند که محصولات به طور ایمن، کارامد و به طور مداوم تولید می شوند. مقررات GMP توسط آژانس های نظارتی، مانند سازمان غذا و داروی آمریکا (FAD)، آژانس دارویی اروپا (EMA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) اجرا می شود.

IMS (Integrated Management System)

سیستم مدیریت یکپارچه: زمانی که سازمانی اقدام به پیاده سازی چندیدن استاندارد ایزو به صورت همزمان مینماید، عدم وجود یکپارچگی این استانداردها و برخی از همپوشانی های استانداردها با یکدیگر باعث ایجاد دردسر در سازمان می شود. این دردسرها شامل زیاد شدن حجم کارها، مستندات و انجام ممیزی های مختلف می باشد و علاوه بر آن هزینه های مختلف و هدر رفتن زمان کارکنان و مدیریت سازمان، باعث کاهش بهره وری این استانداردها در سازمان می شود. لذا شرکت های صدور گواهینامه برای آسانتر کردن این فرآیند، سیستمی را ایجاد نمودند که به سازمان ها کمک کند تا استانداردهای مختلف را با یکدیگر تلفیق نمایند.

تلفیق استانداردها می تواند شامل تلفیق سه استاندارد 9001، 14001 و 45001 و یا تلفیق دو استاندارد 9001 و 22000 و یا استانداردهای سری 1000 مانند 1002 و 1004باشد.

HSE (Health and Safety Executive)

تلفیق دو استاندارد ISO 14001 و ISO 45001 را می گویند و تفاوت این استاندارد با استاندارد IMS در ISO 9001 می باشد. در واقع گواهینامه IMS ذاتا الزامات HSE را هم پوشش می دهد.

IAF (International Accreditation Forum)

انجمن اعتبار بخشی بین المللی: این انجمن توسط سازمان بین المللی تدوین استاندارد ISO تشکیل شده و مورد حمایت این سازمان می باشد.

یک انجمن جهانی متشکل از نهادهای اعتباربخشی و سایر نهادهای علاقمند به ارزیابی انطباق در زمینه های سیستم مدیریت، خدمات، پرسنل، اعتبارسنجی و تائید سایر برنامه های مشابه ارزیابی می باشد. بطور کلی وظیفه اصلی IAF، توسعه برنامه جهانی برای ارزیابی انطباق نهادهای صادر کننده گواهینامه استاندارد در سطح بین المللی می باشد. لذا نهاد صادر کننده گواهی ایزو باید حتما توسط IAF مورد تایید قرار گیرد.

IAF به عنوان مرجع تایید کننده گواهینامه بین المللی ISO شناخته شده است، بنابراین لوگو IAF باید انتهای گواهینامه ISO صادر شده باشد در غیر اینصورت اعتبار بین المللی ندارد.

(ASCB (Accreditation Service for Certifying Body

مراجعی که گواهینامه ایزو تحت اعتبار ASCB یا IAXDB صادر می کنند فقط در ایران و یا یک سری کشورها مورد تایید می باشد.

منابع

  1. سایت isosystem.org
  2. سایت qcbco.ir
  3. سایت  irangovah.com
  4. سایت systemfartak.com
  5. سایت eigm.ir
  6. سایت paydarsabt.com
  7. سایت iran-academy.org
  8. سایت linkedln.com
  9. سایت isoget.org
  10. سایت rayancert.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *